Blomsterspråket


Rosornas färger och antal:



Det är alltid speciellt med rosor, när du läser ordet ros tänker du inte på kärlek då?
Den vackra Rosen är förknippad med ♥
Antalet Rosor har olika betydelser, och du vill väl inte att din älskling eller den du nu ska ge rosen/rosorna till ska misstolka dig?. ( Även om kanske många inte vet vad antalet står för, men nu gör iallafall du det! :D )


Antalet rosor:

1: Du är mitt allt

2: Låt oss resa bort tillsammans

3: När får jag träffa dig igen?

4: Jag ser upp till dig och är dig tacksam

5: Jag gör vad som helst för dig

6: Jag tvivlar på ditt ord

7: Jag älskar dig

8: Jag förblir dig trogen intill döden

9: Jag vill vara ensam med dig

10: Vill du gifta dig med mig?


Rosornas färger:

Röd ros - Respekt, kärlek.
Vit ros - Oskuldsfullhet, hemlighetsfull.
Gul ros - Glädje, vänkap.
Korall ros - Önskan, längtan, åtråvärd.
Ljusrosa/Champagne ros - Älskvärdhet, glädje,förtjust.
Mörkrosa ros - Tacksamhet.
Lavendel ros - Förtrollning, förtjusning.
Orange ros - Förtjusning, oemotståndlig, lockelse.
Rosenknopp - Hemlig kärlek.
Ros utan taggar - Tillgivenhet.




Olika blommors betydelse:

Orkidé - Otrohet
Påsklilja - Jag kan inte uthärda tanken på att mista dig
Syren - Trogen syskonkärlek ägnar jag dig
Gul Tulpan - Hopplös kärlek
Röd Tulpan- Kärleksförklaring
Tussilago - Den första kärleken
Vitsippa - Dina ögon säger mer än dina läppar

 

Olika färger på blommor:


Vit: Renhet, uppriktighet, oskuld, ljus
Röd: Kärlek, blygsamhet, häftighet
Gul: Ära, vänskap
Blå: Vishet, fromhet, ärlighet, evig trohet
Lila: Hög värdighet
Rosa: Ömhet, ungdom, kärlek
Grön: Hopp, skydd


Blommor i stjärntecken:


Väduren 21/3-20/4 - Viol
Tvillingarna 22/5-21/6 - Luktört
Lejonet 24/7-23/8 - Ros
Vågen 24/9-23/10 - Iris
Skytten 23/11-21/12 - Hyacint
Vattumannen 21/1-19/2 - Nejlika
Oxen 21/4-21/5 - Liljekonvalj
Kräftan 22/6-23/7 - Margerit
Jungfru 24/8-23/9 - Lilja
Skorpionen 24/10-22/11 - Krysantemum
Stenbocken 22/12-20/1 - Tulpan
Fiskarna 20/2-20/3 - Vallmo


Kommentarer
Postat av: M

Vackert!

2010-03-14 @ 22:34:55
URL: http://conler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0